Mumbai!!!! :-)

29 juli 2010 - Mumbai, India

Na een smooth vlucht aangeland in Mumbai...Voor de verandering zelfs snel mijn tas op kunnen halen en meteen een stempel J kuch ne problems! Gelijk door naar de pre-paid taxi booth om een kaartje voor mijn taxi te kopen. 230 rs = kleine 4 euro... na wat woorden met de taxi chaffeur die op alles gelijk antwoord no english... terwijl ik indiase namen noem van de plek waar ik heen moet :-S.

Een heerlijk ritje, heerlijk om weer in India te zijn. Met het zien van alle chaos, valt een soort rust over me heen... India is nog steeds hetzelfde! Gelukkig! En ik voel me gelijk weer thuis.... blijft toch vreemd dat ik me zo thuis voel hier...alleen merk ik wel dat ik graag hindi zou willen kunnen spreken om een woordje te kunnen wisselen, want dat is natuurlijk wel zo gezellig.... Het wordt dus wel tijd om dit eens serieus op te gaan pakken...

Anyway..uiteindelijk kwamen we na een keer fout rijden naar hotel renaissance uit bij hotel Residence. Had uiteindelijk een wat duurder 3-sterren hotel geboekt, om nog even in de rust te kunnen beginnen. Het hotel staat naast de IIT-campus en Powai lake, een meer aangelegd voor de watervoorziening door de Britten. Dit is lekker dichtbij de luchthaven ....Het is er prima, al is er in de omgeving wel een beetje een halve sloppenwijk, afgewisseld met enorme luxe hotels...tja de tegenstelling die Mumbai zo typeren....

Snel ingecheckt, nog wat massala cashews (alleen was de aardige jongen de massala’s vergeten) en een lassi (yogurtdrank) bestelt want mijn maag knorde een beetje een heerlijke hete douche genomen..(de douche is echt goed....beter dan thuis zelfs.!!! Waarschijnlijk voorlopig de laatste ;-) Na wat gedraai en gevecht met de airco voor de juiste temperatuur lekker in slaap gevallen... Wel een zweterig nachtje want Mumbai is echt zweterig nu... het is namenlijk monsoon en dat betekent dus regenbuien...en dan niet een buitje, nee een flinke douche... zoals ik vanochtend bij het opstaan heb kunnen bewonderen, nu nog veilig vanuit mijn hotel.

Na een prima ontbijtje, een heerlijke subji (groente/aardappel prakje) met parata, een heerlijke massale egg, lekkere zoete meloen en wat zwarte thee, die zelfs te drinken was (normaal lijkt het in de duurdere hotels altijd enigzins op thee en drink ik het liefste chai bij een klein standje). Nu klaar maken om naar Hiranandi Gardens te gaan. Wat dingen regelen en kopen, op zoek naar coffee day today om een koffie te kunnen drinken en hopelijk later chai J. Ook kijken of ik nu gewoon een rickshaw (auto) krijg op meter, zonder hassle...dan voel ik me weer een stukje meer geïntegreerd..

Na wat rondshoppen in Hiranadini, richting Andherhi vertrokken, want mijn doel was het vinden van een reliance prepaid internet usbstick voor mijn laptop. Ja sommige dingen zijn India makkelijker of beter geregeld en makkelijker verkrijgbaar, en vooral betaalbaar! Alleen kan ik maar een ander merk vinden. Dus richting Andheri. (daar ben ik vorig jaar en ook de eerste keer alleen geweest, dus het begint zelfs een beetje bekend te voelen, ik herken straatjes en punten etc...). Heb me laten af zetten bij een grote winkel, genaamd shopperstop. Een soort V& D zeg maar. Ook net zo luxe van binnen en hier shoppen dus ook vooral de wat beter in het geld zitten mumbaianen... Ik ken de winkel wel vanuit Hyderabad. Ze hebben er dan ook “gewone” merken zoals Esprit, levi’s en United colors of Benneton. Ik was meer op zoek naar wat tops of blouses on jeans. En hele leuke gevonden!

Toen ik klaar was met shoppen, was het inmiddels hard, en dan ook echt zeg maar als een flinke douche (ze noemen regen niet voor niets “shower” in het engels ;-) ) gaan regenen. Dus dit ff een tijdje aan staan kijken en toen ontdekte ik een restaurantje achter de winkel. Het was al 4 uur en had best wel trek gekregen van al dat geshop, dus mezelf getrakteerd op heerlijk Pavh Baji!!! J Ik heb dit voor het eerst bij Shilpa en Deepak (vrienden in Nederland) gegeten en het smaakte echt precies zo....erg lekker dus! Deze ga ik zeker een keer maken als ik weer in Nederland ben....

Daarna naar mijn hotel vertrokken voor een opfrisbeurtje en toen weer op zoek gegaan naar de bar/restaurant waar ik vorig jaar ben wezen eten. Niet goedkoop, maar wel een betrouwbaar goed restaurant. De keuken is indo-chinees, en vooral de hot & sour soup is een echte favourite! Wel moest de vrouw aan de deur lachen dat ik alleen was, en ik zelf ook wel een beetje hoor.... (In India in je eentje uit eten gaan is echt raar...uit eten doe je voor de gezelligheid en het liefst dus met zoveel mogelijk mensen, vrienden! En zeker naar een wat luxer restaurant...., maar goed ik blijf natuurlijk ook een gekke hollander ;-)

Weer snel met de tuctuc naar mijn hotel gereden, en ja het lukt elke keer, ik rijd net als de lokale mensen: ik zeg gewoon waar ik heen moet, zei zeggen ja of nee, (of ze er wel of niet heen kunnen rijden betekent dat) of schudden vaag met hun hoofd, wat toch altijd een gokje blijft wat de betekenis is....en aan het einde proberen ze elke keer een grote prijs te noemen, maar ik weet nu hoe het werkt. Ze hebben alllemaal een tariefkaart bij zich, en de meter geeft een nummer aan, dat zoek je op en dan weet je hoeveel je moet betalen. Elke keer teleurgestelde gezichten natuurlijk....ze dachten natuurlijk wel lekker te kunnen verdienen aan mij als onnozele toerist, maar helaas voor hun wordt mijn india-ervaring steeds groter!!!