Kerala-Kochi

31 juli 2010 - Kochi, India

Gisteren (vrijdag) aan het einde van de dag richting Kochi, Kerala gevlogen. Een verschrikkelijke vlucht met Air India Express, die boek ik dus nooit meer! Erg oud vliegtuig dat allemaal nare geluiden maakt. En de hele tijd in de turbelentie zakte het een kant op, dat vindt ik toch wel raar. Verder was het compleet vol, heet, kregen we water en een droge cake te eten en had mijn buurman last van zenuwrites. Een ding dat ik nooit kan snappen aan Indiers is dat ze alle regels zo ontzettend negeren. Als ze omroepen telefoon uit, zit er rustig nog iemand tot het opstijgen te kletsen, en als het werkte zouden ze in de lucht doortelefoneren... Uitstappen ook zoiets. Op het moment dat het het voorste wiel de grond raakt, hoor je al de eerste riemen die losgemaakt worden en iedereen zijn mobiel aanzetten. Tegen de tijd dat omgeroepen wordt dat het de bedoeling is dat alles om en uit blijft totdat het vliegtuig bij de gate staat, hoor je dit al niet eens meer, omdat iedereen thuis aan het bellen is om door te geven dat ze goed gelandt zijn....Vervolgens staat iedereen op om zijn bagage te pakken en gaat iedereen tegen elkaar aanstaan in het gangpad om naar buiten te gaan....terwijl het vliegtuig nog rustig naar de gate taxied.... het is maar goed dat ze geen Polderbaan hebben in India!

Gelijk weer een prepaid taxi genomen (eenvoudig te regelen op het vliegveld). Mijn god wat een rijstijl had deze man...onderweg belde een vriend en zei ik dat, en toen zei hij dat zelfs Indiërs hier bang zijn voor de rijstijl...heb af en toe mijn oogjes maar dicht gedaan. Maar veilig aangekomen in mijn hotel op fort Kochi. Een prachtige kamer in een soort lodge-achtige plek, een groot hek, met een soort brede tuin die tot aan het water doorloopt waar een steiger is met daarop een terras. Alles voorzien van gezellig lampjes. Ik wordt vriendelijk ontvangen en kan zelfs (gelukkig) nog wat eten. Goede vriendjes gemaakt met een ober met grote snor en brede glimlach, die het maar wat prachtig vondt dat ik de okra curry spicey wilde. Vanochtend bij het ontbijt dan ook maar duidelijk vermeldt dat ik s ochtends nog een nederlander ben en geen kruiden in mijn massala egg wil...

Vervolgens te voet de buurt gaan verkennen, eerst naar een telefoonshopje gegaan om de internetstick te kopen. Vervolgens verder gewandeld en na wat verdwaald te zijn, werd ik opgepikt door een grappige lachende rickshawdriver die me voor 50 rs overal naar toe gereden heeft. Uiteraard moest ik ook allemaal shopjes in....dus was er na een tijdje ook wel weer klaar mee...Maar Kochi is wel een bijzondere plek met een hele relaxte sfeer en de huizen zijn wel beinvloed door de hollanders en portugezen die hier voet aan wal hebben gezet. De preciese verhalen en hoe het allemaal zit heb ik nog niet helemaal gezelezen...(papa ik voel hier ruimte voor een mooi stukje uit jouw hand .... ;-) maar je ziet het terug in de namen, het geloof (streng katholiek) en er is een dutch cementery, een dutch palace etc. Wat er nou Nederlands aan was heb ik niet precies kunnen ontdekken, want Vasco del Gamma was toch een portugees? Ik schrijf ik nu iets heel doms....? Maar in de bouwstijl zie je duidelijk wel wat dingen terug.... Ook nog een plek bezocht langs de spice bazar waar van alles met gember gemaakt wordt en je ook kan zien hoe ze dat doen.

Tegen de avond ben ik gaan wandelen naar de chinese vissersnetten, (zie foto). Hier is Kerala famous for.... er is een soort promenande langs de zee waar je gezellig samen met allemaal andere toeristen en de verkopers lekker kan slenteren...alleen vondt ik alles veel te duur...omdat ik natuurlijk lokale prijzen gewend ben ;-) (ga geen 15 rs betalen voor een cocosnoot, die in hyderabad 8 rs is ofzo...en afdingen had geen zin..) Dus die cocosnoot moet nog even wachten....Onderweg kwam ik een groep nederlanders tegen, die een rondreis zuid-india (in 3 weken) deden van Shoestring. Een leuke groep en na wat geklets heb ik ze uiteindelijk meegenomen naar mijn hotel, waar je dus zo leuk kon eten op de pier.... Erg gezelllig en ook leuk om zo weer eens even nederlands te kletsen. En natuurlijk een hoop discussie over India en wat ik van al die dingen denk en hoe dingen gaan en waarom dat zo is...wel grappig om dan te merken wat je allemaal weet als je wat vaker geweest bent, en ook natuurlijk dat ik een hoop geleerd heb. Ook wel grappig om te zien hoe je toch met een lach en geduld heel veel voor elkaar krijgt in India, en hoe de Nederlandse directe manier van dingen zeggen en direct zijn in wat je wil gewoon niet werkt....ik kreeg wel weer even een mooie spiegel voorgehouden zo.....Ook realiseerde ik me opeens dat ik me heel verantwoordelijke voelde over hoe mijn landgenoten zich gedroegen en besefte me dat als zij iets naars zouden doen ik daarvoor aangekeken zou worden.....want zij waren immers mijn vrienden :-S ...

Maar nu ga ik snel nog wat foto’s plaatsen en dan snel mijn bedje in want moet morgen om 6.30 op staan, want om 8.30 wordt ik opgehaald voor een boottocht door de backwaters!

Veel lieve en warme groeten voor iedereen...