Terreur in India

27 november 2008 - Amsterdam, Nederland

Nou iedereen heeft het vast inmiddels wel gehoord of gelezen. De terreuraanslagen in Mumbai. Het kwam nog niet helemaal bij me binnen totdat ik vanochtend groot de foto van het Chhatrapati Shivaji Railway Terminus station tegen kwam op de voorpagina van de Metro. Ik heb mijn hele treinreis naar Apeldoorn, (gelukkig maar 11 min) behoorlijk geschokt naar die foto zitten staren. Die hal, daar heb ik vorig jaar zelf nog gezeten/liggen wachten op mijn trein. Hoe laf is het om daar binnen te stappen en een geweer leeg te schieten.

Ook heeft dit nikst met acties tegen "western" people te maken. Want het is geen typische 'western' plaats, maar gewoon de Indiase versie van Utrecht Centraal, alleen dan nog met iets meer mensen. Vooral Indiers dus...Ook de beelden van Leopolds greep me aan: daar heb ik de laatste avond in Mumbai gegeten heb en ook eerder een keer biertjes heb gedronken.Dus afgaande op de drukte in dat cafe ook een behoorlijk makkelijk doelwit. Dit is overigens wel een echte buitenlandersplek. Waarschijnlijk om zo ook een keert buitenlandse aandacht te krijgen; want er zijn natuurlijk de afgelopen maanden een hoop aanslagen her en der door India gebeurd, maar deze hebben nauwelijks het nieuws in het Westen gehaald.

Ik vraag me wel af als we dit soort dingen doen, waar zijn we in 'godsnaam' mee bezig? En wat voor een wereld leven we in? Zo lijkt je leventje in Nederland wel heel vredig, want wij hebben geen oorlog etc. maar het kan hier morgen net zo goed gebeuren natuurlijk, alleen leven hier niet zoveel mensen op een vierkante meter. Dus tja... en zo kan het dus ook opeens heel dichtbij voelen, ook al gebeurd het dan op 8 uur vliegen.

India is natuurlijk groot, vergelijk het met een aanslag in spanje, dan ga je ook nog steeds gewoon naar Denemarken. Maar ja...dat hotel boeken voor de laatste twee dagen (die ik in Mumbai zou doorbrengen) doe ik nog maar even niet... Ook vraag ik me af wat er nog aan is om erheen te gaan. Maar misschien is het alleen al een statement tegen terreur om er juist wel heen te gaan t.z.t.... We'll see how this goes on...maar ik ben er wel een beetje lusteloos van.

Mijn medeleven aan alle slachtoffers en betrokkenen.

1. Anne Marie:
    30 november 2008
    Vond het ook effe schrikken toen ik het op tv zag!! Ben benieuwd hoeveel je er nog van merkt als er werkelijk bent.
    Probeer je enthousiasme in ieder geval te behouden.
    liefs Anne Marie