Taj Mahal

7 februari 2008 - Agra, India

Ik heb hem gezien! De Taj...de kroon op mijn reis!

Gisteren ben ik met een luxe trein, de 1e en laatste denk ik, van Delhi naar Agra gereisd. Deze trein leek op een nederlandse trein en het voelde bijna alsof ik naar mijn werk ging...En het landschap leek zelfs een polderlandschap..groene weilanden en electriciteitsmasten... maar dan opeens weer een groepje mensen...die ergens daarbuiten "wonen" (zal maar even niet specificeren wat ik werkelijk zag :-S) en dan weet je weer dat je in India bent.

Ik had de meest verschrikkelijke aankomst verwacht (na enge verhalen van Vincent!), maar dat viel erg mee. Gewoon direct naar de pre-paid auto-risckshaw stand en een kaartje kopen en meteen was ik weg naar het beoogde hotel uit de Lonely Planet waar ook nog plek was. Vervolgens ben ik smiddags weer opgehaald door dezelfde auto-rickshaw driver om het rode fort te bekijken. Dit fort, gebouwd uit rood zandsteen en enkele gebouwen midden in van marmer was erg mooi en de sfeer met de zonsdondergang was erg bijzonder. Wat een enorme bouwwerken  en vooral de details, alles met ingelegd marmer. En ingenieuze watersystemen. Vervolgens stond mijn driver erop dat ik Agra centrum ging bekijken en natuurlijk werd ik weer gedropt bij de zoveelste shopping-mall...ik werd er echt een beetje changrijnig van..dit was namenlijk al de zoveelste keer. Ik zei ook dat ik niets meer wilde zien, en vooral wilde ik naar Costa, om weer eens goede kop cappuchino te drinken (al sinds mumbai geen koffie meer gehad :-S) Goed deal werd 1 shop en daarna koffie. In de shop vraag ik altijd naar de three heads of Shiva van The elephanta Island. Die hebben ze bijna nergens, dus dat is altijd een leuke manier om toch even in de shop te zijn, zodat de rickshaw driver zijn geld krijgt, en vervolgens hoofdschuddend naar buiten te lopen dat ze niet hebben wat je zoekt. Ik heb inmiddels ook ontdekt dat als je 2 keer met je hand schudt dat beleefd doch duidelijk gebaar is dat je met rust gelaten wil worden. En het werkt erg goed...het is fijn om eindelijk een beetje "normaal"  over straat te kunnen lopen.

S avonds in een "rooftop restaurant"  gegeten. Maar het eten is hier niet zo goed als in Goa...en in plaats van Garlic naan kreeg ik ginger naan...erg bijzonder, maar niet echt lekker :-( s avonds geprobeerd te douchen, maar dit keer was er geen koud water en was de douche te heet om onder te staan.......zucht.

Vanmorgen om 7 uur opgestaan om de Taj Mahal bij opkomende zon te kunnen bezoeken, dan kom je ook nog zonder rij binnen. Na wat geharrewar, mijn lonely planet mocht niet mee naar binnen...(de regels hier maken voor mij geen logica, maar goed) en wat gevoel door een Indische beambte mocht ik naar binnen. Helaas voor mij, kwam er net een grote groep Jappanners dus de rust was er al niet meer. Naast Jappanners waren er Indiers die mij wezen waar ik de beste foto's kon maken...grrr...ik wil het zelf zien..maar goed na wat handengeschud, kon ik dan toch rustig genieten van de wandeling in de richting van de Taj. En het is echt een groot bouwwerk, niet voor te stellen vanaf foto's e.d. Na ja daarvan heb ik er natuurlijk wel 100den gemaakt.... en verder is het a must see!

Nu ben ik mijn tijd aan het killen met lezen in de rooftop restaurant, want mijn trein vertrekt morgen pas naar Aijmer, van waaruit ik verder ga met de bus naar Pushkar. Mijn laatste spot van deze reis! :-( Helaas...maar nog eventjes genieten en wat tot rust komen.

Groetjes Marloes

1. Anne Marie:
    7 februari 2008
    Waaaauuuww, echt super!! Ik wil de Taj mahal ook zien!!
    Ik zit achter mn laptop en zowaar gaat de scriptie redelijk, met wat lekkere afrikaanse deuntjes op de achtergrond :-)
    Verder vanavond weer mn eerste wageningse feestje, ben benieuwd..... ben natuurlijk niks meer gewend.
    Tot de volgende blog!
    groetjes Anne Marie
  2. Derk-JAn:
    7 februari 2008
    Heee! Die 3 hoofden is een goede truc :)

Stoere foto's, ik zet het ook op mijn lijstje, van daar moeten we nog eens heen.

Tot snel! DJ