Munnar, tea factory & auyr massage

6 augustus 2010 - Munnar, India

TEA, Taste, Energy & appetite...

Vandaag een duik in de wereld van de thee genomen. Met een jeep (uit 1973, een oude Mahindra...prachtig) met een gezellig kletsende man helemaal naar de 2e hoogste berg van Zuid-India, 2160 m + NAP gereden. (of rekenen ze hier niet met het NAP???) In elk geval hoog met prachtige uitzichten, alle kanten op, letterlijk; want je rijdt of de grens met Tamil Nadu (andere staat van India)... En even een paar stappen gezet in Tamil Nadu en een organic theeplantage bezocht. De meeste thee fabrieken rondom Munnar zijn van TATA, (bijna alles in india is van TATA....google maar wat het is...). Deze fabrieken zijn niet toegankelijk, mijn driver legde uit dat dat kwam omdat hun kwaliteit minder is; zij knippen ook de thee en plukken niet met de hand, zoals dat op de organic theefarm wel gebeurt. Daarnaast gebruiken ze pesticiden en voegen ze artificiele smaakmakers toe aan de thee. In de fabriek van de organic factory mochten we wel een kijkje nemen. Nadat we een heerlijk kopje vers geplukte thee hadden gedronken. Dat was wel de lekkerste chai die ik tot nu toe in India heb gedronken! Daarna de fabriek bekeken, gebouwd in 1935 door de engelsen. Met allemaal nog engelse machines. Die waren volgens mijn gids ook het beste...Kort komt het erop neer dat de vers geplukte blaadjes gedroogd worden met hete lucht om het waterpercentage terug te brengen onder de 50 %. Daarboven is de smaak niet goed. Vervolgens worden ze gemalen en geschud. Dan volgt een fermentatieproces, dan worden ze antistatisch gemaakt (dit snapte ik niet helemaal waarom), weer heel heet gedroogd en weer geschud. De verschillende groottes vertegenwoordigen verschillende kwaliteiten. Hoe groter, hoe minder smaak, (geschikt voor thee zonder melk) hoe meer kleur en hoe fijner, hoe meer smaak, dus voor milkea, hoe minder kleur.... Een erg interessant proces en vooral ook indrukwekkend om het allemaal te zien.... zo komt pickwick dus in een zakje terecht! De thee pluksters verdienen trouwens zo’n 100 tot 150 rs per dag (1,60 tot 2,40 euro). De huisjes waar ze in wonen zien er ook niet heel schoon of prettig uit. Het doet me meer denken aan wat je weleens ziet over chinese fabrieken. Alleen geloof ik wel dat de mensen hier niet zo gedreven worden om heel hard te werken ofzoiets.... Wellicht krijgen ze per zak afgeleverde thee betaalt..... Een indrukwekkende klim omhoog over een stenen pad, vandaar ook de gypsy en alle uitleg. Het landschap is een beetje alpen-achtig, met veel watertjes en overal theebomen. Deze zijn trouwens eigenlijk een soort bonzaai. Eens in de 5 jaar worden ze kort afgezaagd. Zo blijven ze klein en kunnen wel 150 jaar oud zijn. (zie ook de foto van de wortels van een theeplant)... S middags nog wat rondgereden langs een paar dammen, ook gebouwd door de engelsen, die nog wel in gebruik zijn, maar er wat mij betreft eng en slecht onderhouden uitzien.

Daarna op de terug weg een 1,5 uur auyrvedische massage gedaan. Heftig, heel anders als de massage in nederland. Dit is een vrij natte met hete olie die snel en heel lang ingemasseerd wordt. Ik herkende wel bepaalde drukpunten vanuit de Yoga die even extra behandeld werden. En ook de buik werd flink ingedrukt...dus na de rammelende rit van vanochtend en nu dit, hebben al mijn organen wel een flinke massage gehad ;-) Vondt het trouwens wel even wennen, want het was gewoon bh uit, en ook dat werd gewoon meegemasseerd...wel weer grappig dat ze hier niet van bloot in het openbaar houden, maar dit soort dingen dan wel weer gewoon vinden... ik had er nog wel wat moeite mee... Aan het einde ook nog een flinke hoofdmassage gehad, niet zachtzinnig, maar wel ontzettend lekker en alles ging lekker tintelen... Als afsluiter een heet stoombad en daarna grondig afgedroogd....heftige ervaring. In Nederland gaan dit soort dingen veel meer in stilte, wordt er veel meer uitgelegd, wordt je op je gemak gesteld. Hier is het gewoon, kleren uit liggen en dan de standaard vragen tijdens het werk. Weinig andere keuze om het dan maar gewoon over je heen te laten komen en eigenlijk dan ook wel heel ontspannen alles gewoon laten gebeuren. Lastig om te zeggen wat ik lekkerder vindt..... Nu ga ik weer slapen, morgen ga ik op weg naar Peryar, thekkady, wildlife....150 km zuidelijker.... Hoe is het met jullie in Nederland?? Liefs Marloes

1. Anneke:
    11 augustus 2010
    Hoi Marloes,
    Hoe is het in het Zuiden en veel olifanten gezien?
    Groetjes,
    Rien en An.