Blessed by the elephant...

4 februari 2008 - Benaulim, India

Hallo iedereen,

Even weer een update van mijn belevenissen! Vanmiddag vlieg ik naar Delhi, wat voelt als een nieuw hoofdstuk in mijn vakantie. En ik heb er zin in! Ben benieuwd hoe het noorden is. Heb er met veel mensen hier over gesproken en ze zeggen allemaal dat ik het er mooi ga vinden...dus dat belooft wat goeds...

Zoals ik al schreef ben ik donderdag t/m zaterdag naar Hampi geweest. Hampi is een groot archeologisch waardevol gebied met ruines van wat ooit een redelijk grote beschaving was. Delen ervan zijn weer opgeknapt en delen liggen echt in puin. Het barst er van de tempels, badhuizen enz. Ik kwam donderdag rond 3 uur aan en na een erg hobbelige rickshaw-rit van Hospet (treinstation) naar Hampi een guest-house gevonden. Dit keer zonder modern toilet en heet water. Dus ik heb mijn hurkie-vaardigheid weer opgehaald uit een ver-frankrijk verleden. He pap en mam, jullie weten hoe dol ik daar op ben ;-) Daarna een prachtige zonsondergang wezen kijken op een uitstekende rots, kijken over de rijstvelden en bananenplantages. Daarna ben ik op aanraden van mensen in Benaulim gaan eten in de Mango tree... op de grond, met de handen, zoals de Indiers het ook doen. Daar zat ik naast een frans stel, waar ik mee aan de praat raakte en toen bleek dat ze in hetzelfde vliegtuig hadden gezeteten op de heenreis. Hoe toevallig... Ik bestelde een knoflook-curry, en de waiter moest een beetje giegelen...later las ik de lonely planet nog eens en toen begreep ik waarom. Knoflook en gember, worden gezien als opwindende stoffen. En Hampi is een moslim gebied, dus dat kan allemaal niet. (Goa is dus ook echt een onzedige plek, met de drank en alle overdaad aan eten-voor deze mensen)

Na een prettige nacht ben ik de Vitalla tempel gaan bekijken. Met de tempels zelf heb ik niet zo heel veel. Al was deze van de buitenkant wel bijzonder, met een hoge toren en mooi beeldhouwerk. Maar van binnen, het is er vaak rumoerig en het zijn in elke tempel zo'n beetje hetzelfde rijtje beelden. (voor mij dan) En overal de voedseloffers en de ohm-roepende mensen. Ik krijg bij een kerk dan toch een meer bijzonder gevoel. Leuk aan deze tempel is, dat er een heilige olifant is, die je kan zegenen. Op het moment dat ik er was, was deze net een bad aan het nemen in de rivier. Erg mooi om te zien, van zo dichtbij. Heb haar ook aangeraakt, bananen gevoerd en ze heeft me gezegend.

Na een heerlijke massala papadum als lunch ben ik gaan wandelen naar wat andere tempels. Het is onvoorstelbaar hoe groot het gebied is, en als je er loopt, krijg je een beetje een idee hoe het romeinse rijk eruit gezien moet hebben ofzo. Heel bijzonder. S avonds moest ik Hampi verlaten, want de president kwam er zondag op bezoek, en alle toeristen moesten eruit. Dus naar Hospet, waar om 6.30 mijn trein zou vertrekken zaterdag. Een aardige rickshaw-driver bracht me naar een lodge op loopafstand van het station. En daar had ik de laatste kamer voor 550 rs (=duur!) zonder modern toilet of douche, wel een kraantje met warm water, een gat in de grond en een tv. Maar alles beter dan op het station slapen dacht ik. Toen de deur uit voor eten, maar deze stad was echt weer de onvoorstelbare Indische chaos. Druk, vies en overal gestrandde toeristen, die niet meer wisten wat ze moesten doen, want iedereen wilde Hampi zien en de treinen zaten vol. Ik was dus erg blij met de kamer achteraf en met mijn vooruit geboekte trein! Alsof dat nog niet genoeg was, viel ook nog om de haverklap de electriciteit uit, en ook de waaiers dus, en dan wordt het er echt verstikkend heet. Ook kon ik niet echt slapen want ik was bang om mn trein te missen en de hele nacht was er zoveel lawaai op straat. Dus om 6 uur was ik al op weg naar het station. Dat was dan wel weer een ervaring, om te zien wat de Indiers in de vroegte doen. Bijna iedereen was al op, de vuurtjes brandden al en de eerste standjes werden volgepakt. Ik snap nu dus ook waarom ze overdag zo weinig doen..als je zo'n korte/slechte nacht hebt...

Gelukkig kwam de trein maar 3 kwartier te laat (wat weinig is) en zat ik in een coupe met een Nederlands stel uit Amsterdam en een indisch cricket-team. Erg leuk om weer even Nederlands te kletsen. Ook de indiers waren erg aardig en we hebben de hele reis allemaal bijzonder eten geproefd en wij hebben Andre Hazes aan ze laten horen! Daar wisten ze niet zo goed raad mee...haha! Om 3 uur smiddags kwam de trein eindelijk aan in Margao. (het was een prachtige rit door de bergen, maar de trein reed o zo langszaam...) En toen weer naar mijn coco hut en een duik in zee en een Kingfisher(bier)! Gisteren ben ik nog met de bus naar Pangjim geweest, wat ook weer een ervaring was...vol en dan kunnen er gewoon nog mensen bij. Wel heel sociaal..iedereen kan mee in deze bus :-D En s avonds de laatste Goan sunset gekeken! Die zal ik gaan missen!

Ik lees overigens net dat er in het noorden zelfs mensen overleden zijn door de kou. Het schijnt ook echt een van de koudste "winters" te zijn, 2,3 graden s'nachts in Delhi, dus dat beloofd wat! :-S Ik denk dat ik maar een goede deken en kashmir-wol shaal moet gaan kopen!

Goed ik ga nog even een laatste duik in zee nemen!

p.s. Er staan inmiddels ook wat filmpjes bij video's. En ik hoop binnenkort nog wat meer foto's te uploaden, dat geeft dan weer een beeld bij mijn verhaal!

Groetjes Marloes

1. Anne Marie:
    Heeej Marloes,
    Wat klinkt het allemaal gaaf zeg! Nou wil ik ook weer terug naar Ethiopie als ik dit lees....
    Zelfs het oefenen van de beenspieren op de hurk wc mis ik, hahahaha.
    Geniet ze nog!
    liefs Anne Marie
  2. Natascha:
    Hi!

Ik moet zeggen dat het allemaal erg goed klinkt! Je doet heel wat ervaring op en dat ook nog allemaal in je eentje! Ik ben benieuwd naar je verdere belevenissen en ik sluit mij aan bij Anne Marie, geniet er lekker van!

Natascha
  3. pa en ma:
    4 februari 2008
    Fijn om te lezen dat je ineressante dingen ziet en leuke dingen meemaakt. Ook typisch Indische zaken ervaren ! Als je veilig en wel weer thuiskomt is dat zeker een gevolg van die zegening door die heilige olifant ! Ik heb niet de indruk dat als Beatrix, zeg maar, Valkenburg zou bezoeken dat dan alle toeristen daar zouden worden weggejaagd ! Ook dat is India ?
    Ik vind zoiets meer passen in een of ander dictatoriaal geregeerd land !
    Zoiets is natuurlijk ook een ervaring.
    Groetjes. Pa en Ma.
  4. pa en ma:
    4 februari 2008
    p.s. bekijk ook ons bericht op je g-mail !
    Dit waren we eerder vergeten te melden .
  5. Anneke:
    Hoi Marloes,

Leuk om te lezen,geweldig om dit allemaal in het echt te zien,hopelijk valt de kou binnenkort mee.
    Geniet ze!
    Rien en An.
  6. Reinoud:
    4 februari 2008
    Zo te lezen vermaak je je prima!
    Met die kou moet het voor een doorgewinterde twentse toch wel meevallen? Of is men er daar helemaal niet op voorbereid? Veel plezier nog de komende tijd!
    Geniet ervan.
  7. Jacqueline:
    5 februari 2008
    Leuk om alle foto´s en filmpjes te zien. Geeft enigszins een beeld van hoe het daar is. Leuk is dat Bram nu net voor aardrijkskunde een aantal steden in de wereld moet leren. Haal ik mijn kennis van India (Dehli, Bombay en Calcutta) ook weer een beetje op. Ik heb je kaart inmidels ook ontdekt!

Groetjes,
    Jacqueline
  8. Chris:
    5 februari 2008
    Dag Marloes, ik ben net terug van weggeweest. Indien je onder een olifant doorloopt dan ben je gezegend met geluk. De thais probeerden daarom om onder mij door te lopen. Als je koude streken in gaat denk aan sokken en een muts. Ik weet hoe koud de tropen kunnen zijn. Ik heb net Chiang Mai overleefd met mijn nederlandse winterkleden en muts. Die heb speciaal daarvoor mee genomen. Sanitair: zorg dat je een mandibak hebt die niet lekt en die vol is. De gajong is desnoods een klappernotendop. Dan is de hygiene goed. Ik hoop dat het eten je goed bekomt. Wat is dat masalla papalum?
    Groet Chris.