Uitersten

18 januari 2008 - Bombay, India

Hallo Allemaal,

Bedankt voor de berichtjes! Nu heb ik eindelijk even tijd om een wat langer uitgebreid verhaal te schrijven. Daar India het land van uitersten is, (arm-rijk, vies-schoon, etc.) zijn wij inmiddels ook van het ene uiterste naar de andere gegaan. Zaten we eerst in het luxe 5-sterrenhotel "The Leela", een soort gated community in een wijk met nog meer dure hotels, afgewisseld met slums, mensen die helemaal geen huis hebben en rioolrivieren. Hebben we nu de eerste nacht gehad in " The Maria lodge"; een plank met matras, iets waar koud water uit komt en douche heet en een gat dat als wc dient. Alles went, maar dit is wel ff een heel groot verschil :-S Had het liever andersom gehad....maar goed...

Woensdag ben ik al in mijn eentje op pad geweest. Dat was een hele ervaring; mijn eerste auto-rickshaw ride. Wat niet zomaar even een taxi nemen is...eerst onderhandelen, dan hobbelen, tuuteren e.d. en dan opnieuw onderhandelen... Vervolgens wilde ik met de trein, dus in de rij voor een kaartje. Ging ik op nette hollandse afstand staan, van mn voorganger, maar goed daar sprongen gelijk drie indiers tussen. Dus ook maar m'n tenen tegen de hakken van mn voorganger gedrukt...ff wennen. Vervolgens de trein in. Gelukkig wel meteen de vrouwencoupee gevonden, maar duwen en drukken, en toen ging ie al rijden en was er geen plek meer. Snel nog in de volgende coupee gesprongen, van een rijdende trein dus! Gelukkig waren de vrouwen wel heel behulpzaam en wilde ze allemaal weten waar ik eruit moest en kwam ik dus wel op het goede station. Daar weer een rickshaw naar het Sangi Gandhi National Park genomen, waar ik ben rondgereden met een personal gids en chauffeur...veel te duur natuurlijk en op het einde weer onderhandelen...zucht. Maar wel 2 leeuwen gezien en bhudistische caves, van 2000 jr oud.

S avonds zijn we uit eten geweest met mensen van de KLM in een ander luxe hotel in de buurt. Het was erg lekker echt Indisch eten, met de handen en natuurlijk een hoop vliegtuiggrapjes... Gelukkig werden we getrakteerd door onze tafelgast, want anders was ik nu al door de helft van m'n vakantiebudget heen geweest...(Albert bedankt!:-)) Donderdagochtend heb ik nog een beetje gerelaxed bij het zwembad en een poging gedaan om een simkaart te kopen...maar alles lukt hier niet meteen...op z'n indisch zeg maar, dus vandaag nog een poging. Ook heb ik besloten dat ik dinsdagavond richting Goa ga met de trein en daar ergens aan het strand wil gaan zitten en vanuit daar verder richting het zuiden, natuurparken bezoeken en dan met een vliegtuig naar Delhi.

Goed, later meer, en dan zal ik ook iets meer over de indruk van het land vertellen, want op dit moment is het vooral nog een beetje de zgn kat uit de boom kijken!

Groetjes Marloes

1. Eveline:
    18 januari 2008
    Het leest alsof je je weg al aardig gevonden hebt. En die kleine dingetjes als een rij voor de kassa, het onderhandelen en uit rijdende treinen springen... Alles went!
    Geniet!
    Eveline
  2. pa en ma:
    19 januari 2008
    Hallo Marloes,
    Wij volgen jouw reis zoveel mogelijk.
    Als alles volgens jouw plan verloopt zijn jullie nu (zaterdag 19 januari 2008) op weg naar de bedevaartsplaats Nasik !
    Je hebt al het een en ander van India ervaren, zoals je schrijft. Je meldt iets over bedelaars, vol gepakte treinen, chaos en smog en onderhandelen over prijzen en/of tarieven. Heb je ook al kennis gemaakt met heilige koeien en drollenrapers ?
    Ik heb begrepen dat ze jou daar met veel genoegen van je vakantiegeld proberen af te helpen ! Onderhandelen over dat soort zaken is ook niet bepaald een hobby van mij., maar al doende leert men !
    Wij zijn ook al in Deventer geweest. Alles okay daar ! Maandag 21 gaan we daar weer even langs op weg naar Westervoort !
    We zijn benieuwd naar volgende berichten. We hopen dat je geen vervelende dingen zult meemaken !
    Groeten van je pa en ma !
  3. Anneke:
    19 januari 2008
    Hoi Marloes,
    Leuk je verslag te volgen en je ziet nu met eigen ogen,het verschil tussen rijk en arm.
    Heb je pa en ma gezien op Riens verjaardag,gezellig.
    Geniet ze verder!
    Rien en An.
  4. Geline:
    20 januari 2008
    Hey Marloes!
    Goed om te horen dat je je weg er wel kunt vinden! Leuk wat je allemaal al weer meegemaakt hebt. Krijgen we binnenkort ook foto's te zien?
    Bedankt voor je smsje nog trouwens, volgens mij kwam hij ergens midden in de nacht binnen, zag 'm iig de volgende morgen pas. Maar je hebt dus een werkend tel nummer weten te bemachtigen!
    Al ziek geworden van het eten, of verkeer je nu nog in redelijk hygiensische omstandigheden?
    Ben benieuwd naar de komende verhalen!
    Veel plezier en tot horens!
    Groetjes Geline